Vol 66 Nr 6 (1989)
Artikel
-
Scholing van onderwijsgevenden
In zijn bijdrage over 'kwaliteitsbewaking,evaluatie en selectie in de opleiding van onderwijsgevenden' gaat Kieviet in op een aantal actuele topics. Kwaliteitsbewaking ten aanzien van de opleiding van onderwijsgevendenheeft de aandacht, gezien het belang dat menhecht aan de professionalisering van de onderwijsgevende. De onderwerpen die hij in ditkader bespreekt zijn: de interne formatieveevaluatie van een opleidingsprogramma, debeoordeling van de student en het vraagstukvan de selectie. Een belangrijk punt waarvoorhij aandacht vraagt, is waaraan de kwaliteitvan de uitstromende student afgemeten zoukunnen worden. Een andere belangrijke kwestie die hij aanroert, is: in hoeverre zijn predictoren beschikbaar ten aanzien van goedonderwijzen, die een rol zouden kunnen spelenbij eventuele selectie voor de opleiding.
-
De waarde van een handelingsmodel voor onderzoek over het leren onderwijzen tijdens schoolpractica
In onderzoek over het leren onderwijzen tijdens schoolpractica werd in het verleden weinig aandacht besteed aan cognitieve processen bij a.s. leraren. De cognitieve procesbenadering in hetonderzoek van onderwijzen biedt mogelijkhedenom dit tekort te verhelpen, maar houdt ook risico's in. Procesgericht onderzoek over schoolpractica gaat bij voorkeur uit van een theoretisch kader dat diverse opvattingen over (leren)onderwijzen integreert.
-
Kwaliteitsbewaking, evaluatie en selectie in de opleiding van onderwijsgevenden
Bewaking van de kwaliteit van de opleiding vanonderwijsgevenden is een centraal thema vanhet onderwijsbeleid op diverse niveaus. Een belangrijk element van kwaliteitsbewaking wordtgevormd door de interne evaluatie van het opleidingsprogramma. Formatieve interne evaluatieheeft ook vooral een functie voor kwaliteitsbevordering. Bij evaluatie van de opleiding iseveneens de beoordeling van de student aan deorde, een aantal aspecten daarvan wordt besproken. Ten slotte wordt ingegaan op de vraagin hoeverre selectie voor de opleiding zinvol enmogelijk is.
-
Kenmerken van effectieve nascholing
Tot op heden is in het kader van nascholing demeeste aandacht uitgegaan naar organisatorische, rechtspositionele, aßakenings en afstemmingsproblemen. Aan de vormgeving vannascholing is relatief weinig aandacht besteed.Dit artikel beschrijft de gegevens van een onderzoek naar vormgeving van nascholing.
-
Knelpunten in het opleidings- en nascholingsonderwijs van de PABO
In onderhavig artikel wordt vanuit een zestalinvalshoeken getracht een beeld te schetsen vande conte.xt waarin deze kritiek moet wordengesitueerd. Een nadere beschouwing hiervanleert, dat de achtergrond van de kritiek vrijindringend en complex is. De opvatting wordtvertolkt, dat voor een substantiële kwaliteitsverbetering van de opleiding een krachtdadige,consistente en langdurige investering dringendgeboden is.
-
Learning Strategies and Learning Styles
Het boek "Learning Strategies and Learning Styles"is reeds in 1988 verschenen. Dit fraai uitgegeven endoor R. R. Schmeck geredigeerde boek bevat eengroot aantal bijdragen van bekende auteurs op hetgebied van leerstijlen, afkomstig uit Europa, de Verenigde Staten en Australië.