De herziene Inventory Learning to Teach Process: Ontwikkeling van een vragenlijst om te meten hoe docenten in opleiding leren lesgeven

Auteurs

  • M.D. Endedijk
  • T. van Daal
  • V. Donche
  • I.E. Oosterheert

Samenvatting

Eén van de kerntaken van de opleiding voor leraar primair en secundair onderwijs is ervoor te zorgen dat docenten de competenties verkrijgen om zich ook na de opleiding te blijven ontwikkelen. Twee decennia geleden is de Inventory Learning to Teach Process (ILTP) ontwikkeld om inzicht te krijgen in het proces van leren lesgeven van docenten in opleiding. Deze zelfrapportage vragenlijst meet met behulp van tien schalen de leer- en regulatieactiviteiten van docenten in opleiding, de emotieregulatie en hun leerconcepties van het leren lesgeven. In dit artikel onderzoeken we de constructvaliditeit van de ILTP met hedendaagse analysetechnieken en ontwikkelen we een verkorte versie van het instrument. De dataset bestaat uit 1094 docenten in opleiding. Exploratieve en confirmatieve factoranalyses zijn gebruikt om de factorstructuur van het instrument te testen. De analyses resulteerden in een kortere versie met 29 items met goede fitmaten en interne consistentie. De leerconceptieschalen konden in geen enkele vorm behouden worden. [...]

Downloads

Gepubliceerd

2023-02-10

Citeerhulp

Endedijk, M., van Daal, T., Donche, V., & Oosterheert, I. (2023). De herziene Inventory Learning to Teach Process: Ontwikkeling van een vragenlijst om te meten hoe docenten in opleiding leren lesgeven. Pedagogische Studiën, 97(6). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13691

Nummer

Sectie

Artikel