Leraaronderpresteren: Ervaringen, visies en reacties van collega-leraren

Auteurs

  • L. van den Ouweland
  • J. Vanhoof
  • P. van den Bossche

Samenvatting

Internationaal onderzoek toont aan dat twee tot vijftien procent van de leraren onder de standaard presteert. Deze onderpresterende leraren kunnen een ernstige impact hebben op hun leerlingen en scholen. Omdat teamwerk essentieel is geworden in het onderwijs, zijn ook collega’s belangrijke stakeholders geworden in onderzoek naar leraaronderpresteren. Met deze studie willen we dan ook de ervaringen van, en de impact op collega’s onder de aandacht brengen, alsook hoe ze hun rol zien in het reageren op het onderpresteren. De bevindingen van onze surveystudie in basis- en secundaire scholen tonen aan dat de meerderheid van de leraren recentelijk met leraaronderpresteren in zijn/haar team werd geconfronteerd. Dit betreft diverse problemen, en zowel student-gerelateerde als team-gerelateerde vormen van onderpresteren. Vaak wordt het onderpresteren aanzien als ernstig en langdurig, heeft het interne oorzaken, en heeft het een impact op teamleden en het teamwerk. Desondanks voelen Vlaamse leraren zich niet altijd verantwoordelijk of geautoriseerd om te reageren of denken ze dat dat niet nuttig zou zijn. [...]

Downloads

Gepubliceerd

2023-02-10

Citeerhulp

van den Ouweland, L., Vanhoof, J., & van den Bossche, P. (2023). Leraaronderpresteren: Ervaringen, visies en reacties van collega-leraren. Pedagogische Studiën, 97(6). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13693

Nummer

Sectie

Artikel