Een mini-interventie: het effect van een animatievideo van drie minuten op de integratie van broninformatie in syntheseteksten

Auteurs

  • L. van Ockenburg
  • D. van Weijen
  • G. C. W. Rijlaarsdam

Samenvatting

In het voortgezet onderwijs is instructie in
synthesetaken relatief schaars. Het ligt voor
de hand dat leerlingen daardoor geen goed
ontwikkelde taakdefinitie bezitten wanneer
zij voor het eerst een synthesetaak uitvoeren, terwijl de kwaliteit van de taakdefinitie de
kwaliteit van de uiteindelijke syntheseteksten
beïnvloedt. Daarom onderzochten we of het
mogelijk is om met een mini-interventie, een
geanimeerde video van drie minuten, een
taakdefinitie te ontwikkelen die de integratie
van broninformatie in syntheseteksten bevordert. Het onderzoek vond plaats in vier
3-vwo-klassen (N = 98), in een experimenteel
ontwerp met aselecte toewijzing aan een van
de twee condities: met en zonder het bekijken
van de video voorafgaand aan de synthesetaak. In de uiteindelijke schrijfproducten telden we het aantal schakels tussen informatie
uit verschillende bronnen en/of eigen tekst.
We verzamelden ook holistische oordelen
met aandacht voor integratie over de tekstkwaliteit. De resultaten wijzen erop dat leerlingen uit de experimentele conditie beter geïntegreerde syntheseteksten schreven. Hun
teksten bevatten namelijk meer schakels dan
de syntheseteksten uit de controleconditie.
Bovendien werden hun teksten bij een holistische beoordeling hoger gewaardeerd. Het lijkt
er dus op dat deze mini-interventie tot beter
geïntegreerde syntheseteksten kan leiden, die
wijzen op een beter ontwikkelde taakdefinitie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-02-10

Citeerhulp

van Ockenburg, L., van Weijen, D., & Rijlaarsdam, G. C. W. (2023). Een mini-interventie: het effect van een animatievideo van drie minuten op de integratie van broninformatie in syntheseteksten. Pedagogische Studiën, 98(1). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13695

Nummer

Sectie

Artikel