Samenhang tussen kwaliteit en impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek: Een empirische verkenning

Auteurs

  • S.E.A Groothuijsen
  • L.H. Bronkhorst
  • G.T. Prins
  • W. Kuiper

Samenvatting

De samenhang tussen kwaliteit en impact
krijgt weinig aandacht in discussies over
praktijkgericht onderwijsonderzoek. Een
nadere verkenning van die samenhang is
wenselijk, aangezien het denkbaar is dat
samenhang in welke hoedanigheid dan ook
gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld de
uitvoering, waardering en financiering van
praktijkgericht onderwijsonderzoek. Het
doel van dit onderzoek is de samenhang
tussen kwaliteit en impact van praktijkgericht
onderwijsonderzoek te verkennen en beter
te begrijpen. Gevoed door mogelijke vormen
van samenhang tussen kwaliteit en impact,
zoals beschreven in de literatuur, zijn zes
experts op het gebied van praktijkgericht
onderwijsonderzoek gevraagd naar hun
kijk op mogelijke vormen van samenhang.
De resultaten laten zien dat perspectieven
op samenhang tussen kwaliteit en impact
verschillen op drie aspecten: (1) de invullingen
van kwaliteit en impact, (2) de volgordelijkheid
van kwaliteit en impact en (3) de werkelijkheid,
aannemelijkheid en wenselijkheid van vormen
van samenhang tussen kwaliteit en impact.
Dit onderzoek biedt empirische input voor
meer genuanceerde en scherpere discussies
over de samenhang tussen kwaliteit en impact
van praktijkgericht onderwijsonderzoek en de
mogelijke consequenties ervan.

Downloads

Gepubliceerd

2023-02-10

Citeerhulp

Groothuijsen, S., Bronkhorst, L., Prins, G., & Kuiper, W. (2023). Samenhang tussen kwaliteit en impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek: Een empirische verkenning. Pedagogische Studiën, 98(2). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13701

Nummer

Sectie

Artikel