Lerend en onderzoekend samenwerken in professionele werkplaatsen: de ontwikkeling van een theoretisch model

Auteurs

  • P. Swennenhuis
  • S. Moresi
  • M. Duinkerks
  • J. Bovens
  • D. Quadakkers
  • M. Snoeren

Samenvatting

Dit artikel beschrijft een onderzoek naar
werkzame elementen in de samenwerking
binnen innovatieve leeromgevingen, professionele werkplaatsen (PW) genoemd. In PW
werken onderwijs en beroepspraktijk samen
aan complexe vraagstukken waarbij de ontwikkeling van betrokkenen en de innovatie
van de beroepspraktijk centraal staan. Op
basis van literatuuronderzoek, verkennende
interviews met 11 sleutelfiguren en een meervoudige casestudie waarin vanuit 4 cases 75
betrokkenen participeerden, is het model Lerend en Onderzoekend Samenwerken in PW
ontwikkeld. Het model omvat zes elementen
en laat zien dat het lerend en onderzoekend
samenwerken centraal staat in een PW en zich
ontwikkelt binnen een grensoverstijgende en
ontwikkelingsgerichte cultuur. Betrokkenen in
een PW leren gezamenlijk doordat ze samenwerken in de dienstverlening en hierbij waarde
hechten aan het delen van verschillende perspectieven. Door facilitering van mensen en
middelen en door de samenwerking vorm te
geven vanuit een gezamenlijke visie, kunnen
betrokkenen elkaar leren kennen en afstemmen op welke manier zij samen kunnen bijdragen aan de innovatie van de beroepspraktijk. Hiervoor zijn zowel het opbouwen van
relaties als het expliciteren en verdelen van
taken en verantwoordelijkheden essentieel.
Het model, dat een systemisch perspectief
kent, biedt uitgangspunten en handvatten om
de samenwerking binnen een PW te evalueren
en te versterken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-02-10

Citeerhulp

Swennenhuis, P., Moresi, S., Duinkerks, M., Bovens, J., Quadakkers, D., & Snoeren, M. (2023). Lerend en onderzoekend samenwerken in professionele werkplaatsen: de ontwikkeling van een theoretisch model. Pedagogische Studiën, 98(2). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13702

Nummer

Sectie

Artikel