Burgers in de maak? Burgerschapsvorming op school anders bekeken.

Auteurs

  • M. Joris

Trefwoorden:

burgerschapsvorming, pedagogisering, grammatica van de verschoolsing, reconceptualisering, pedagogisch perspectief

Samenvatting

Deze bijdrage vertrekt van twee verschillende benaderingen die de historiek van beleid rond
burgerschapsvorming (BV) in het onderwijs in Europa schetsen. Deze benaderingen stellen de veranderlijkheid en daaruit volgende inzetbaarheid van BV op school, of net het trage en stugge karakter van schoolse burgerschapseducatie als antwoord op maatschappelijke kwesties voorop. In het artikel plaatsen we zulke ‘externe’ benaderingen van BV vanuit maatschappelijke verwachtingen naast een derde, schoolpedagogisch perspectief dat de relatie tussen school, burgerschap en democratie van de school uit bekijkt en beschrijft.
Vanuit dit ‘binnen’ perspectief poneren we het idee dat vorming voor democratisch burgerschap op school beter vorm kan krijgen op niveau van beleid, onderzoek, curriculum en klaspraktijk, wanneer alle elementen van democratie, burgerschap, vorming én de school zelf serieus genomen worden.

Downloads

Gepubliceerd

2021-09-10

Citeerhulp

Joris, M. (2021). Burgers in de maak? Burgerschapsvorming op school anders bekeken. Pedagogische Studiën, 98(3). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13708

Nummer

Sectie

Artikel