De relatie tussen het vooraf lezen van teksten en het beantwoorden van begripsvragen

Twee experimenten onder 5-vwo-leerlingen

Auteurs

  • P. Rooijackers
  • G. van Silfhout
  • U. Schuurs
  • H. van den Bergh

Trefwoorden:

tekstbegrip, vwo-leerlingen, tekst met vragen, schoolvak Nederlands, zakelijke teksten

Samenvatting

In Nederland traint men vaak tekstbegrip met
gebruikmaking van teksten met vragen: leerlingen bestuderen vooraf een tekst en beantwoorden vervolgens tekstafhankelijke vragen,
waarbij de tekst raadpleegbaar blijft. Daarbij
wordt doorgaans verondersteld dat wie een
tekst vooraf intensief bestudeert, de vragen
vaker correct beantwoordt.
In deze studie is de relatie tussen initiële
tekstbestudering en antwoordscore nader
onderzocht, onder 5-vwo-leerlingen, bij twee
zakelijke teksten, met begripsvragen, via twee
experimenten. Experiment I onderzocht de
mate waarin de beschikbaarheid van de tekst
tijdens vraagbeantwoording de antwoordscore beïnvloedt, nadat deelnemers (N = 174)
vooraf teksten intensief hadden bestudeerd.
Experiment II onderzocht in hoeverre de intensiteit van vooraf-tekstbestudering de antwoordscore beïnvloedt, als deelnemers (N =
398) bij de vragen de tekst kunnen raadplegen.
Resultaten: in experiment I beantwoorden
leerlingen die bij de vragen de tekst wél kunnen raadplegen, de vragen beduidend vaker
correct dan leerlingen die deze niet kunnen
raadplegen. In experiment II kan niet worden
aangetoond dat leerlingen die de tekst vooraf
intensief bestuderen, hoger scoren dan leerlingen die de tekst vooraf minder of niet-intensief bestudeerden. Het antwoordproces wordt
kennelijk niet zozeer beïnvloed door intensiteit
van vooraf lezen, als wel door herlezen tijdens
het antwoordproces. [...]

Downloads

Gepubliceerd

2021-12-10

Citeerhulp

Rooijackers, P., van Silfhout, G., Schuurs, U., & van den Bergh, H. (2021). De relatie tussen het vooraf lezen van teksten en het beantwoorden van begripsvragen: Twee experimenten onder 5-vwo-leerlingen. Pedagogische Studiën, 98(5). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13722

Nummer

Sectie

Artikel