De ontwikkeling van het creatief vermogen van vmbo-leerlingen

Auteurs

  • H. Rommers
  • L.B. Visser
  • P. Ruit

Trefwoorden:

creatief vermogen, creatieve competenties, interventie ontwerp, vmbo-onderwijs

Samenvatting

De kennismaatschappij verandert in hoog tempo. Om daar op in te spelen is de ontwikkeling van het creatief vermogen van belang. Voor de ontwikkeling van het creatief vermogen bij jongeren is een systematische aanpak vereist. Scholen vervullen daarin een belangrijke rol, maar missen vaak de expertise voor het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van creativiteitsinterventies. Dit artikel beschrijft een door de eerste auteur, samen met docenten, ontwikkelde interventie om het creatief vermogen te bevorderen. De huidige studie heeft ten doel om de effecten van de interventie bewust inzetten van creatieve competenties op het creatief vermogen van vmbo-leerlingen, te onderzoeken. Een quasi-experimenteel onderzoek met 53 eerstejaars vmbo-leerlingen werd uitgevoerd. De experimentele groep (n = 23) werd een interventie (100 uur) aangeboden in de reguliere- en buitenschoolse technieklessen. De interventielessen werden gedurende acht weken aangeboden en bestonden uit één generieke- en vijf technologische leerlijnen, welke werden beschreven in een lesmethode.
Aan de controlegroep werd geen interventie aangeboden. De vragenlijst creatief vermogen werd gebruikt om creatieve competenties vast te stellen. We concluderen dat de interventie een significant effect had op de competenties vindingrijk en interactie met anderen. [...]

Downloads

Gepubliceerd

2022-02-10

Citeerhulp

Rommers, H., Visser, L., & Ruit, P. (2022). De ontwikkeling van het creatief vermogen van vmbo-leerlingen. Pedagogische Studiën, 99(1). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13727

Nummer

Sectie

Artikel