Niet-cognitieve vaardigheden tijdens COVID-19: Een onderzoek onder leerlingen in het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • M. Monfrance
  • T. Schils
  • C. Haelermans

Trefwoorden:

niet-cognitieve vaardigheden, COVID-19, schoolsluiting, afstandsonderwijs, voortgezet onderwijs

Samenvatting

In deze studie onderzoeken we of er tijdens de COVID-19-pandemie, en de hieruit voortkomende schoolsluitingen en onderwijs op afstand, een verandering heeft plaatsgevonden in de niet-cognitieve vaardigheden van leerlingen in het voortgezet onderwijs en of dit verschilt tussen de aangeboden onderwijstypen in Nederland. Hiervoor maken we gebruik van data van de OnderwijsMonitor Limburg, en vergelijken we metingen in 2018 en maart 2020 (beide pre-COVID) met metingen direct ná de eerste schoolsluiting (juni/juli 2020) en aan de start van het nieuwe schooljaar (september 2020). Met deze studie leveren we een bijdrage aan de schaarse literatuur over de relatie tussen de COVID-19-pandemie en niet-cognitieve vaardigheden van leerlingen.
In de regressieanalyses met fixed-effects op schoolniveau, zien we voor vmbo-leerlingen
(N=3025) weinig verschillen. De enige verschillen zijn een lagere gerapporteerde prestatiegerichtheid en vindingrijkheid en hoger doorzettingsvermogen tijdens de pandemie.
Voor havo/vwo-leerlingen (N=4027) zien we direct na de eerste schoolsluiting, waarin men
dacht dat het ergste achter de rug was, een opleving in de meeste niet-cognitieve vaardigheden. Enkele maanden later, toen duidelijker werd dat het nog wel even zou duren, bleek
het beeld beduidend negatiever. Havo/vwo-leerlingen rapporteren dan lager op schoolmotivatie, schoolhouding, schoolvertrouwen en sociale relaties met klasgenoten en leraren.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2022-09-10

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Monfrance, M., Schils, T., & Haelermans, C. (2022). Niet-cognitieve vaardigheden tijdens COVID-19: Een onderzoek onder leerlingen in het voortgezet onderwijs . Pedagogische Studiën, 99(3). https://pedagogischestudien.nl/article/view/13734