Vol 99 Nr 3 (2022)

Gepubliceerd: 2022-01-01

Artikel

  • De gevolgen van COVID-19 voor het basisen voortgezet onderwijs

    E. Denessen, F.P. Geijsel

    Het jaar 2020 staat in de wereldgeschiedenis
    te boek als jaar waarin de coronapandemie
    uitbrak. Er was een ongekende directe bedreiging van de volksgezondheid en de enorme
    druk op de gezondheidszorg. Daarbij hebben
    scholen wereldwijd de deuren van het gebouw
    moesten sluiten.

  • Niet-cognitieve vaardigheden tijdens COVID-19: Een onderzoek onder leerlingen in het voortgezet onderwijs

    M. Monfrance, T. Schills, C. Haelermans

    In deze studie onderzoeken we of er tijdens
    de COVID-19-pandemie, en de hieruit voortkomende schoolsluitingen en onderwijs op
    afstand, een verandering heeft plaatsgevonden in de niet-cognitieve vaardigheden van
    leerlingen in het voortgezet onderwijs en of dit
    verschilt tussen de aangeboden onderwijstypen in Nederland. Hiervoor maken we gebruik
    van data van de OnderwijsMonitor Limburg,
    en vergelijken we metingen in 2018 en maart
    2020 (beide pre-COVID) met metingen direct
    ná de eerste schoolsluiting (juni/juli 2020) en
    aan de start van het nieuwe schooljaar (september 2020). Met deze studie leveren we
    een bijdrage aan de schaarse literatuur over
    de relatie tussen de COVID-19-pandemie en
    niet-cognitieve vaardigheden van leerlingen.
    In de regressieanalyses met fixed-effects op
    schoolniveau, zien we voor vmbo-leerlingen
    (N=3025) weinig verschillen. De enige verschillen zijn een lagere gerapporteerde prestatiegerichtheid en vindingrijkheid en hoger
    doorzettingsvermogen tijdens de pandemie.
    Voor havo/vwo-leerlingen (N=4027) zien we direct na de eerste schoolsluiting, waarin men
    dacht dat het ergste achter de rug was, een
    opleving in de meeste niet-cognitieve vaardigheden. Enkele maanden later, toen duidelijker
    werd dat het nog wel even zou duren, bleek
    het beeld beduidend negatiever. Havo/vwoleerlingen rapporteren dan lager op schoolmotivatie, schoolhouding, schoolvertrouwen
    en sociale relaties met klasgenoten en leraren.

  • Afstandsonderwijs tijdens de Covid-19 pandemie en school-gerelateerd welbevinden van basisschoolleerlingen

    L. Gaikhorst, M. Karssen, M. Tiekstra, M. Looijen, M. Volman

    Het welbevinden van leerlingen op school is
    van invloed op hun motivatie voor leren en
    hun leeruitkomsten. Een van de uitdagingen
    voor leerkrachten tijdens de schoolsluiting in
    verband met de Covid-19 pandemie betrof dan
    ook het aan school gerelateerde welbevinden
    van leerlingen. Dit mixed methods onderzoek
    beschrijft hoe leerkrachten in Amsterdam,
    Zaandam en Almere vorm gaven aan het onderwijs tijdens de schoolsluiting in het voorjaar van 2020 en analyseert de samenhang
    met het school-gerelateerd welbevinden. Het
    ging hierbij specifiek om het welbevinden van
    leerlingen in de relatie met medeleerlingen en
    hun leerkracht. 534 leerlingen vulden een vragenlijst in over hun school-gerelateerd welbevinden, en 52 leerkrachten zijn geïnterviewd.
    Gemiddeld was er geen verschil in welbevinden van leerlingen op school voor en na de
    schoolsluiting. Uit de interviews bleek dat afstandsonderwijs op uiteenlopende manieren
    werd georganiseerd. Multilevel analyse liet
    zien dat deze verschillen in aanpak samenhingen met het school-gerelateerd welbevinden
    van leerlingen. Het organiseren van contact,
    de mate waarin leerlingen bereikt werden en
    de aard van de aangeboden stof (herhaling en/
    of nieuwe stof) bleken samen te hangen met
    dit welbevinden. De uitkomsten van dit onderzoek kunnen scholen ondersteunen in het
    opzetten van afstandsonderwijs

  • Schoolsucces als de scholen dicht zijn? Een onderzoek naar de rol van ondersteuning door leerkrachten en ouders tijdens de coronapandemie

    K. Stroet, H.M. Endedijk, M. van der Liende, T.H.S. Eysink, H. Gijlers, D. Jolles

    In dit vragenlijst-onderzoek onderzochten we
    het ervaren schoolsucces van leerlingen in
    de bovenbouw van het basisonderwijs (N =
    667) en hoe dat samenhing met de ondersteuning die ze ontvingen van leraren en ouders
    tijdens de scholensluiting in het voorjaar van
    2020. Ook vroegen we een deel van de ouders
    (N = 174) hoe zij de relatie met leerkrachten
    hebben ervaren tijdens het afstandsonderwijs.
    Ervaren schoolsucces vatten we op als de motivatie, zelfregulatie en ervaren schoolprestaties (“hoeveel heb ik geleerd?”). De resultaten
    van het onderzoek laten zien dat leerkrachtondersteuning samenhing met motivatie en
    zelfregulatie. Ouderbegeleiding hing samen
    met alle drie de indicatoren van schoolsucces.
    Leerkracht-ouderrelatie, ten slotte, hing alleen
    samen met motivatie. Het is opvallend dat
    leerlingen over het algemeen aangaven evenveel te hebben geleerd als in de normale situatie, terwijl eerder onderzoek naar de effecten
    van de scholensluiting op toetsresultaten een
    gemiddeld leerverlies liet zien. Ten slotte rapporteerden oudere leerlingen (groep 7 en 8)
    lagere prestaties evenals een lager niveau
    van motivatie dan de jongere groep leerlingen (groep 6). We bespreken implicaties van
    onze uitkomsten voor het afstandsonderwijs
    zelf, maar ook voor de periode daarna. [...]

  • Leren op afstand of afstand tot leren? Ervaringen van basisschoolleerkrachten bij het vormgeven van leesonderwijs tijdens de eerste schoolsluiting

    L.C.A. Claessens, M.M.H. Schaars, B.L. de Kok, L.H. Bronkhorst

    In het basisonderwijs speelt de leerkracht
    een belangrijke rol bij leren lezen. Door de
    schoolsluiting in 2020 moesten leerkrachten hun leesonderwijs op afstand inrichten
    in de thuisomgeving van de leerlingen. Dit
    onderzoek bracht in kaart welke doelen basisschoolleerkrachten nastreefden bij dit
    noodgedwongen leesonderwijs op afstand,
    binnen welke omstandigheden zij dit moesten
    vormgeven en welke (on)mogelijkheden zij
    hierbij ervoeren. Uit inhoudsanalyse van vragenlijsten (N=37) en interviews (N=10) bleek
    een grote verscheidenheid in onder andere
    aanbod, tijdsplanning, groepsgrootte en inzet
    van digitale middelen. De ervaren (on)mogelijkheden liepen ook uiteen en bleken samen
    te hangen met de omstandigheden van alle
    betrokken actoren (leerling, leerkracht, ouders), de (digitale) leeromgevingen en de
    beoogde doelen (leesprestatie, leesmotivatie
    en/of sociaal-emotioneel welbevinden). Voor
    alle leerkrachten bleken interactieve instructie, met name voor technisch lezen, het monitoren en reguleren van het leerproces van
    de leerling op afstand en het faciliteren van
    samenwerking tussen leerlingen uitdagend,
    zo niet onmogelijk. Deze bevindingen dragen
    bij aan verklaringen voor de uiteenlopende
    effecten van de schoolsluiting en bieden
    aanknopingspunten voor de vormgeving van
    leesonderwijs, waarbij betrokken actoren (b.v.
    ouders en leerkrachten) uit de thuisomgeving
    en de schoolomgeving meer samen optrekken
    - al dan niet op afstand.

  • De Bevordering van Zelfregulatie Tijdens Afstandsonderwijs en Contactonderwijs: ervaringen tijdens de Covid-19 pandemie

    H.J.M. Pennings, F. Manders

    Zelfregulatie is essentieel voor leren, zeker
    tijdens afstandsonderwijs. Een onderwijsvorm waarmee leerlingen en leerkrachten te
    maken kregen tijdens de Covid-19 pandemie.
    Leerkrachten zijn belangrijke initiators voor
    de ontwikkeling van zelfregulatie. Met het huidige onderzoek hebben we in kaart gebracht
    welke praktische en theoretische kennis omtrent zelfregulatie leerkrachten hebben en in
    welke mate zij de ontwikkeling van zelfregulatie ondersteunen tijdens contactonderwijs
    en afstandsonderwijs. Daartoe vulden 122
    primair onderwijs leerkrachten een online
    vragenlijst in. De vragenlijst bestond uit de
    Nederlandse versie van de Self-Regulated
    Learning Inventory for Teachers aangevuld
    met open vragen ter verdieping. Uit de analyses bleek dat leerkrachten enige theoretische kennis van zelfregulatie hebben, maar
    dat deze niet volledig is. Daarnaast bleken de
    meeste leerkrachten zowel directe als indirecte interventies voor het bevorderen van zelfregulatie te kennen. Tijdens afstandsonderwijs
    werd significant minder aandacht besteed
    aan vaardigheden gerelateerd aan de voorbereidende en de evaluatiefase dan tijdens contactonderwijs, maar juist meer aan vaardigheden van belang voor de uitvoerende fase. De
    antwoorden op de open vragen gaven meer
    inzicht in de herkomst van deze verschillen.
    De resultaten geven inzicht in de verschillen
    in ondersteuning van zelfregulatie tijdens afstandsonderwijs en contactonderwijs en kunnen aanleiding geven tot het ontwikkelen van
    professionele ontwikkelingstrajecten voor
    leerkrachten.

  • Zorgen van leerkrachten over leerlingen tijdens de COVID19 schoolsluiting: Aard, ontwikkeling en aa

    L.F. Hendrichs, S. Polderdijk, L. Hornstra

    Sinds de covid-19 crisis hebben diverse
    kwantitatieve studies laten zien dat de schoolsluitingen negatieve impact hebben gehad op
    de leergroei van leerlingen, met name voor
    leerlingen in ongunstige uitgangsposities,
    waardoor ongelijkheid in onderwijskansen is
    vergroot (Schuurman et al., 2021; Engzell et
    al., 2021). Doel van dit kwalitatieve onderzoek
    is het beter begrijpen van deze bevindingen
    door basisschoolleerkrachten, werkzaam op
    scholen met een relatief hoge schoolweging,
    te bevragen over zorgen over hun leerlingen
    in deze periode. Tijdens semigestructureerde
    interviews met 20 leerkrachten construeerden de onderzoekers ‘leerlingportretten’,
    waarmee aanleiding en ontwikkeling van zorgen tijdens en na de schoolsluiting in kaart
    werden gebracht. Bovendien onderzochten
    we wat leerkrachten deden om zorgen te
    adresseren. Resultaten laten vier domeinen
    van zorg zien, te weten over: (i) zelfregulatievaardigheden; (ii) een kwetsbare thuisomgeving; (iii) ondersteuningsmogelijkheden van
    ouders; (iv) schools presteren. Om zorgen te
    adresseren richtten leerkrachten zich in eerste instantie op het (herstellen van) contact
    met ouders. Vervolgens differentieerden zij
    sterk in hun aanpak om leerlingen zo goed
    mogelijk te ondersteunen, afhankelijk van de
    precieze aard van hun zorgen. [...]

  • Veerkracht verkennen: Hoe vijf vmbo-scholen veerkrachtig reageren bij het realiseren van educatief partnerschap met ouders van risicoleerlingen tijdens de COVID-19- crisis

    A. Struyf, P. van der Zanden, F. Cornelissen, F. Geijsel, B. Schreurs, M. Volman, E. Denessen, P. Sleegers

    Tijdens de COVID-19-crisis volgden middelbare scholieren gedurende verschillende
    periodes afstandsonderwijs. Voor een deel
    van de leerlingen ontstond hiermee risico
    op onderwijsachterstanden (risicoleerlingen). Om het onderwijs te waarborgen, juist
    ook voor risicoleerlingen, moesten scholen
    veerkrachtig reageren bij het realiseren of
    versterken van de samenwerking met ouders (educatief partnerschap). Deze studie
    beoogde na te gaan hoe VO-scholen gedurende COVID-19 veerkracht hebben getoond
    bij het vormgeven van dit educatief partnerschap met ouders van risicoleerlingen. We
    bestudeerden drie kernmechanismen van
    veerkracht (cognitief reageren, gedragsmatig reageren en de versterkende werking van
    de context) en drie dimensies van educatief
    partnerschap (basisvoorwaarden voor leren,
    communicatie, thuisbetrokkenheid). Via een
    multiple case study design focusten we op
    vijf vmbo-scholen in Amsterdam en Nijmegen met een hoog percentage leerlingen uit
    armoedeprobleem-cumulatie-gebieden. Er
    werden groepsinterviews afgenomen met leidinggevenden en zorgmedewerkers, leraren,
    leerlingen en ouders. De resultaten laten zien
    dat scholen relatief veerkrachtig reageerden
    bij het vormgeven van de basisvoorwaarden
    voor leren en communicatie met ouders van
    risicoleerlingen, maar dat er meer problemen
    waren met het ondersteunen van de thuisbetrokkenheid. Een krachtige cognitieve reactie
    en een sterk intern en extern netwerk van de
    school bleken belangrijke randvoorwaarden
    om het educatief partnerschap met ouders
    van risicoleerlingen tijdens de crisis te realiseren of versterken.