Schoolsucces als de scholen dicht zijn? Een onderzoek naar de rol van ondersteuning door leerkrachten en ouders tijdens de coronapandemie

Auteurs

  • K. Stroet
  • H.M. Endedijk
  • M. van der Liende
  • T.H.S. Eysink
  • H. Gijlers
  • D. Jolles

Trefwoorden:

leerkrachtondersteuning, ouderbegeleiding, leerkracht-ouderrelatie, afstandsonderwijs, corona

Samenvatting

In dit vragenlijst-onderzoek onderzochten we het ervaren schoolsucces van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs (N = 667) en hoe dat samenhing met de ondersteuning die ze ontvingen van leraren en ouders tijdens de scholensluiting in het voorjaar van 2020. Ook vroegen we een deel van de ouders (N = 174) hoe zij de relatie met leerkrachten hebben ervaren tijdens het afstandsonderwijs. Ervaren schoolsucces vatten we op als de motivatie, zelfregulatie en ervaren schoolprestaties (“hoeveel heb ik geleerd?”).
De resultaten van het onderzoek laten zien dat leerkrachtondersteuning samenhing met motivatie en
zelfregulatie. Ouderbegeleiding hing samen met alle drie de indicatoren van schoolsucces.
Leerkracht-ouderrelatie, ten slotte, hing alleen samen met motivatie. Het is opvallend dat
leerlingen over het algemeen aangaven evenveel te hebben geleerd als in de normale situatie, terwijl eerder onderzoek naar de effecten van de scholensluiting op toetsresultaten een
gemiddeld leerverlies liet zien. Ten slotte rapporteerden oudere leerlingen (groep 7 en 8)
lagere prestaties evenals een lager niveau van motivatie dan de jongere groep leerlingen (groep 6). We bespreken implicaties van onze uitkomsten voor het afstandsonderwijs zelf, maar ook voor de periode daarna. [...]

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2022-02-10

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Stroet, K., Endedijk, H., van der Liende, M., Eysink, T., Gijlers, H., & Jolles, D. (2022). Schoolsucces als de scholen dicht zijn? Een onderzoek naar de rol van ondersteuning door leerkrachten en ouders tijdens de coronapandemie . Pedagogische Studiën, 99(3). https://pedagogischestudien.nl/article/view/13736