De Bevordering van Zelfregulatie Tijdens Afstandsonderwijs en Contactonderwijs: ervaringen tijdens de Covid-19 pandemie

Auteurs

  • H.J.M. Pennings
  • F. Manders

Trefwoorden:

zelfregulatie, metacognitie, afstandsonderwijs, contactonderwijs, Covid-19

Samenvatting

Zelfregulatie is essentieel voor leren, zeker tijdens afstandsonderwijs. Een onderwijsvorm waarmee leerlingen en leerkrachten te maken kregen tijdens de Covid-19 pandemie.
Leerkrachten zijn belangrijke initiators voor de ontwikkeling van zelfregulatie. Met het huidige onderzoek hebben we in kaart gebracht welke praktische en theoretische kennis omtrent zelfregulatie leerkrachten hebben en in welke mate zij de ontwikkeling van zelfregulatie ondersteunen tijdens contactonderwijs en afstandsonderwijs. Daartoe vulden 122 primair onderwijs leerkrachten een online
vragenlijst in. De vragenlijst bestond uit de Nederlandse versie van de Self-Regulated Learning  Inventory for Teachers aangevuld met open vragen ter verdieping. Uit de analyses bleek dat leerkrachten enige theoretische kennis van zelfregulatie hebben, maar dat deze niet volledig is. Daarnaast bleken de meeste leerkrachten zowel directe als indirecte interventies voor het bevorderen van zelfregulatie te kennen. Tijdens afstandsonderwijs werd significant minder aandacht besteed
aan vaardigheden gerelateerd aan de voorbereidende en de evaluatiefase dan tijdens  contactonderwijs, maar juist meer aan vaardigheden van belang voor de uitvoerende fase. De
antwoorden op de open vragen gaven meer inzicht in de herkomst van deze verschillen.
De resultaten geven inzicht in de verschillen in ondersteuning van zelfregulatie tijdens afstandsonderwijs en contactonderwijs en kunnen aanleiding geven tot het ontwikkelen van
professionele ontwikkelingstrajecten voor leerkrachten.

Downloads

Gepubliceerd

2022-02-10

Citeerhulp

Pennings, H., & Manders, F. (2022). De Bevordering van Zelfregulatie Tijdens Afstandsonderwijs en Contactonderwijs: ervaringen tijdens de Covid-19 pandemie. Pedagogische Studiën, 99(3). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13738

Nummer

Sectie

Artikel