Het studiekeuzeproces voor hoger onderwijs in kaart: validering van de Verkorte Vragenlijst Studiekeuzetaken (VVST) 1

Auteurs

  • L. Demulder
  • J. Willems
  • K. Verschueren
  • M. Lacante
  • V. Donche

Trefwoorden:

validering, studiekeuzeproces, hoger onderwijs, validation, decision-making process

Samenvatting

De Vragenlijst Studiekeuzetaken (VST, Germeijs & Verschueren, 2006a) is een Nederlandstalige vragenlijst om het keuzeproces van leerlingen voor het studeren in het hoger onderwijs in kaart te brengen. Hoewel de VST in het verleden voldoende betrouwbaar en valide is gebleken, was het nodig een geüpdatete versie te voorzien. Immers, wanneer de VST in schooljaar 2015-2016 werd ingezet in een grote steekproef van 2482 leerlingen in Vlaanderen, werd duidelijk dat de constructvaliditeit van de VST verbeterd kon worden. Op basis van de analyses van deze gegevens uit schooljaar 2015-2016 werd een verkorte en aangepaste versie ontwikkeld, de Verkorte Vragenlijst Studiekeuzetaken (VVST). Dit instrument werd opnieuw ingezet in schooljaar 2016-2017. Op basis van de gegevens van 11559 leerlingen uit de laatste cohorte (2016- 2017) werd de betrouwbaarheid en validiteit van de VVST onderzocht. Op basis van exploratieve en confirmatorische factoranalyses en measurement invariance analyses, toont deze studie aan dat de VVST een geschikt instrument is om de kwaliteit van het studiekeuzeproces voor het hoger onderwijs in kaart te brengen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-03-31

Citeerhulp

Demulder, L., Willems, J., Verschueren, K., Lacante, M., & Donche, V. (2023). Het studiekeuzeproces voor hoger onderwijs in kaart: validering van de Verkorte Vragenlijst Studiekeuzetaken (VVST) 1. Pedagogische Studiën, 96(5). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13914

Nummer

Sectie

Empirische Studie