Auf Deutsch, bitte! Doeltaalgebruik onder docenten Duits

Auteurs

  • N. Boon
  • M. Tammenga-Helmantel

Trefwoorden:

target language use, German as a foreign language, hindering factors, Duits al een vreemde taal, talige nabijheid

Samenvatting

Dit onderzoek bestudeert de inzet van het Duits, oftewel de doeltaal, door Nederlandse vodocenten Duits in hun onderwijs. Onderzocht wordt hoeveel en in welke lessituaties Duits wordt gebruikt en of er een discrepantie bestaat tussen wenselijk en werkelijk doeltaalgebruik. Daarnaast heeft deze studie als doel te achterhalen welke factoren doeltaalgebruik beïnvloeden, zij het belemmerend dan wel stimulerend. Verder bepalen we de invloed van de individuele factoren en bespreken in welke mate de curriculaire en linguïstische situatie van Duits in Nederland doeltaalgebruik beïnvloedt. De resultaten zijn gebaseerd op een kwantitatieve analyse van een vragenlijst over doeltaalgebruik die ingevuld werd door tweeëndertig docenten Duits. Deze docenten geven aan dat zij het Duits gebruiken wanneer ze positieve feedback, standaardinstructies, en algemene en individuele geboden of waarschuwingen geven, wanneer ze hulp bieden tijdens het individueel werken, en als ze lees- en luisterteksten bespreken. De complexiteit van de lesstof, reacties van studenten op doeltaalgebruik, en hun eigen taalbeheersing zijn volgens de bevraagde docenten de belangrijkste factoren die hun doeltaalgebruik bepalen. Het verschil tussen wat de docenten aangeven als het gewenste en het daadwerkelijke gebruik van de doeltaal bleek marginaal.

Downloads

Gepubliceerd

2023-03-31

Citeerhulp

Boon, N., & Tammenga-Helmantel, M. (2023). Auf Deutsch, bitte! Doeltaalgebruik onder docenten Duits. Pedagogische Studiën, 96(5). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13915

Nummer

Sectie

Artikel