De globale en lokale betrouwbaarheid van de screeningstoets van de Bareka Profieltoets Rekenen bij kinderen in groep 3

Auteurs

  • A.H. Hoogmoed van
  • W.E. Kupers
  • A.V. Sijp
  • J. Vloo
  • W.H. Hofstetter
  • M.C.S. Paap

Trefwoorden:

rekenen, Barenka profieltoets, betrouwbaarheid, item respons theorie, test-kwaliteit

Samenvatting

Vlot en accuraat oplossen van kale sommen (oftewel technisch rekenen) ligt aan de basis van succes in rekenen en wiskunde. Om kinderen adequaat te kunnen helpen bij eventuele achterstanden in het rekenen, is het van belang om het niveau van leerlingen goed in kaart te brengen. De Bareka Profieltoetsen zijn ontwikkeld om zowel het vlot als accuraat oplossen van kale sommen in kaart te brengen middels respectievelijk de automatiseringstoets en screeningstoets. In deze studie is de betrouwbaarheid van de screeningstoets voor leerlingen in groep 3 onderzocht, voor de plus- en minsommen onder de 10, tussen de 10 en 20 zonder doorbreking van het tiental, en tot 20 met doorbreking van het tiental. De resultaten ondersteunen de opbouw van de drempels. De globale betrouwbaarheid van de screeningstoets bleek goed voor groep 3. De lokale betrouwbaarheid laat zien dat de screeningstoets vooral goed discrimineert bij kinderen die benedengemiddeld scoren. Dit is passend bij het doel van de toets, namelijk inzicht geven in welke leerlingen hulp nodig hebben op welk niveau. De toets is dus geschikt om te indiceren welke leerlingen hulp nodig hebben bij welk type sommen, om zo een optimale ontwikkeling te kunnen ondersteunen op het gebied van rekenen en wiskunde.

Downloads

Gepubliceerd

2023-03-31

Citeerhulp

Hoogmoed van, A., Kupers, W., Sijp, A., Vloo, J., Hofstetter, W., & Paap, M. (2023). De globale en lokale betrouwbaarheid van de screeningstoets van de Bareka Profieltoets Rekenen bij kinderen in groep 3. Pedagogische Studiën, 96(5). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13916

Nummer

Sectie

Artikel