Het leren van docenten in een Lesson Studyteam: een casestudie

Auteurs

  • S. Vries de
  • G. Roorda

Trefwoorden:

Lesson Study, leren van docenten, reasoned action appproach, casestudie, teacher learning

Samenvatting

Doel van deze exploratieve casestudie is om inzicht te krijgen in de rol van persoonlijke, interpersoonlijke en contextfactoren bij verschillen in opbrengsten tussen docenten in een Lesson Studyteam. Dit gebeurt aan de hand van een conceptueel model waarin de Reasoned Action Approach (RAA) van Fishbein (2008) en het padmodel voor het leren van docenten van Lewis, Perry en Hurd (2009a) zijn gecombineerd. Bij vijf wiskundedocenten die gezamenlijk gedurende een schooljaar twee Lesson Studycycli hebben doorlopen, zijn via vragenlijsten, interviews en observaties data verzameld. Alle docenten rapporteren opbrengsten, waarbij er verschillen zijn tussen docenten in concreetheid van benoemen van opbrengsten en geobserveerde doorwerking in de eigen onderwijspraktijk. Deze verschillen lijken vooral een relatie te hebben met de intentie om aan Lesson Study deel te nemen. Deze casestudie draagt bij aan een groter inzicht in opbrengsten die Lesson Study voor docenten kan hebben en de rol die genoemde factoren daarbij kunnen hebben. Voor de praktijk lijkt het van belang om bij invoering van Lesson Study expliciet rekening te houden met de intentie van docenten om eraan te gaan deelnemen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-01

Citeerhulp

Vries de , S., & Roorda, G. (2023). Het leren van docenten in een Lesson Studyteam: een casestudie. Pedagogische Studiën, 96(6). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13976

Nummer

Sectie

Artikel