De opvattingen van leraren in het beroepsonderwijs over samenwerking, indentiteit en status en hun relatie met professionele ontwikkeling

Auteurs

  • E.T. Canrinus
  • I.M. Dalehefte
  • S. Myhre

Trefwoorden:

VET teachers, professional identity, professional development, collaboration, leraren beroepsonderwijs, professionele indentiteit, professionele ontwikkeling, samenwerking

Samenvatting

In 2015 riep het Noorse ministerie van onderwijs en onderzoek op tot meer wetenshappelijke kennis over de wensen van leraren in het beroepsonderwijs met betrekking tot professionele ontwikkeling. Hier onderzoeken we hoe de opvattingen van deze leraren over samenwerking en kennisdeling met collega’s hun intentie tot deelname aan individuele professionele ontwikkeling beïnvloeden. Omdat docenten in het beroepsonderwijs een grens zijn overgaan tussen twee beroepen, vakarbeider en docent, en als zodanig de context veranderen die hun professionele identiteit beïnvloedt, onderzoeken we ook hoe de professionele identiteit van invloed is op hun intentie tot deelname aan professionele ontwikkeling. Regressieanalyses van data van 125 docenten in het zuiden van Noorwegen laten zien dat positieve overtuigingen met betrekking tot samenwerking en kennisdeling met collega’s een significante positieve bijdrage leveren aan de intentie tot deelname aan professionale ontwikkeling in het vak waarin men onderwijst. Ook de mate waarin de leraren zichzelf meer ervaren als een vakarbeider dan als een leraar is hierop van invloed. Dit sluit aan bij eerder onderzoek naar de relevantie van overtuigingen van leerkrachten voor hun professionele ontwikkeling. Dit toont bovendien dat professionele identiteit ook een rol speelt in de intenties van leraren in het beroepsonderwijs met betrekking tot professionele ontwikkeling.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-01

Citeerhulp

Canrinus, E., Dalehefte, I., & Myhre, S. (2023). De opvattingen van leraren in het beroepsonderwijs over samenwerking, indentiteit en status en hun relatie met professionele ontwikkeling. Pedagogische Studiën, 96(6). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13977

Nummer

Sectie

Artikel