Identiteitsleren van startende leraren

Auteurs

  • G.L.M. Schellings
  • A.C. Want der van
  • J. Mommers

Trefwoorden:

identiteitsleren, identity work, startende leraren, kwalitatieve analyse, identity learning, beginning teachers, qualitative analyses

Samenvatting

Identiteitsleren, het ontwikkelen van een positieve, realistische professionele identiteit, is essentieel om te kunnen groeien als leraar. Identiteitsleren wordt ondersteund door identity work dat onderdeel zou moeten uitmaken van opleidings- en begeleidingsprogramma’s voor aanstaande leraren. Deze bijdrage onderzoekt thema’s in identiteitsleren beschreven door 21 startende leraren bij aanvang en afronding van identity work in de vorm van een reeks identity workshops. Bij aanvang van de workshops beschrijven leraren kort wat professionele identiteit betekent. De reeks identity workshops wordt afgesloten met een (groeps)identiteitsgesprek. Zowel voor als na de workshops worden drie thema’s in identiteitsleren afgeleid: interactie, rolopvatting en authenticiteit. Deze thema’s worden nader ingekleurd aan de hand van diverse uitspraken van de leraren. Een belangrijke verandering in de professionele identiteit wordt beschreven als de manier waarop startende leraren gedurende twee jaar een band opbouwen met hun leerlingen én het belang dat zij aan deze band hechten. De identiteitsgesprekken kennen elk een eigen verloop waardoor de beschrijvingen van identiteitsleren divers van aard zijn. Deze diversiteit impliceert dat identity work gericht moet zijn op een gepersonaliseerde aanpak waarbij dialoog zeker niet mag ontbreken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-01

Citeerhulp

Schellings, G., Want der van , A., & Mommers, J. (2023). Identiteitsleren van startende leraren. Pedagogische Studiën, 96(6). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13983

Nummer

Sectie

Artikel