Wat creativiteitsontwikkeling in het onderwijs behoeft
Trefwoorden:
creativiteit, secundair onderwijs, primair onderwijs, brede ontwikkeling, talentontwikkeling, Creativity, primary education, secondary education, talent developmentSamenvatting
Creativiteitsontwikkeling staat hoog op de onderwijsagenda. De stap naar gerichte creativiteitsontwikkeling in het primair en voortgezet onderwijs wordt echter in Nederland en ook elders nog nauwelijks systematisch gemaakt. Dit artikel betoogt dat deze aarzeling onder meer te begrij- pen is vanuit wat creativiteitsontwikkeling in scholen behelst, namelijk het creëren van een specifieke context. Kenmerken van deze ‘creativiteit cultiverende con- text’ worden uiteengezet en onderbouwd met wetenschappelijke kennis en discours over het verschijnsel creativiteit zelf en een breed scala aan (vooral internationale) literatuur over het cultiveren van creativi- teit. Centraal daarin staat kennis over 1) het deels domeinspecifieke karakter van creatief vermogen 2) de veelzijdigheid van het creatieve proces en 3) de kwetsbaar- heid van het functioneren in een creatieve modus op school. We bespreken deze ken- nis in het licht van de maatschappelijke wens nadrukkelijker werk te maken van brede- en talentontwikkeling en formule- ren enkele implicaties voor onderwijs en onderzoek