Het effect van ‘Taallijn’ op de woordenschatontwikkeling van peuters

Auteurs

  • L. Druten-Friesman van
  • M. Gijsel
  • E. Denessen
  • L. Verhoeven

Trefwoorden:

Samenvatting

Kinderen uit gezinnen met een lage sociaal-economische status (SES) en kinderen van allochtone herkomst hebben een risico op een achterstand in hun woordenschatontwikkeling bij het begin van de basisschool. Hierdoor hebben zij kans op problemen bij het leren lezen en schrijven gedurende hun schoolloopbaan. Een belangrijk doel van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) is het stimuleren van de taalontwikkeling van kinderen uit risicogroepen in de peuterspeelzaal en groep 1 en 2 van de basisschool. Ter versterking van bestaande VVE-programma’s op het gebied van taalstimulering is de VVE-methodiek Taallijn ontwikkeld. In deze longitudinale interventiestudie is onderzocht wat het effect is van het gebruik van Taallijn, in combinatie met een integraal VVE-programma, op de woordenschatontwikkeling van peuters (n = 365). Op drie momenten in het interventiejaar werd de productieve en receptieve woordenschat getoetst. Uit de resultaten bleek dat SES en allochtone herkomst een significant effect hadden op de woordenschatscores. Er was geen significant effect van Taallijn op de groei in woordenschat over tijd. Concluderend kan gesteld worden dat met het alternerend gebruik van Taallijn gelijkwaardige resultaten worden behaald aan het gebruik van enkel een integraal VVE-programma op de woordenschatontwikkeling van het jonge kind.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-25

Citeerhulp

Druten-Friesman van , L., Gijsel , M., Denessen, E., & Verhoeven, L. (2023). Het effect van ‘Taallijn’ op de woordenschatontwikkeling van peuters. Pedagogische Studiën, 91(6). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/14215

Nummer

Sectie

Artikel