Sociale vergelijking van prestaties in de klas – wie vergelijkt zich met vrienden en wie doet dat niet?
Trefwoorden:
Samenvatting
Uit eerder onderzoek is gebleken dat leerlingen in het voortgezet onderwijs hun cijfers voornamelijk vergelijken met die van vrienden in de klas en dat vergelijking met vriendenminder strategisch is dan met niet-vrienden. Vergelijking met niet-vrienden heeft positieve effecten op de eigen schoolresultaten, omdat het doorgaans geassocieerd is met de keuze van een hoger vergelijkingsniveau, dat opzich een gunstig effect op prestaties heeft. In dit artikel wordt onderzocht wat leerlingen die hun cijfers met vrienden vergelijken onderscheidt van leerlingen die hun cijfers met niet-vrienden vergelijken: Hebben ze een andere persoonlijkheid, verschillen ze in prestatie motivatie, en zitten ze vaker in bepaalde klastypen? En, vergelijken meisjes zich vaker met vrienden dan met niet-vrienden dan jongens? Deze onderzoeksvragenzijn beantwoord op basis van data uit hetVOCL’99 cohort. Onze resultaten geven aan dat jongens, autonomere leerlingen, en leerlingen uit de hogere klastypen zich vaker met niet-vrienden vergelijken.