Zorgleerlingen in het reguliere basisonderwijs: omvang, typen problemen en de schoolloopbaan

Auteurs

  • I. Veen der van
  • E. Smeets
  • M. Derriks

Trefwoorden:

Samenvatting

De groep zorgleerlingen in het reguliere basisonderwijs is niet duidelijk afgebakend. Welke typen problemen ertoe leiden dat leerkrachten een leerling als zorgleerling beschouwen en hoe verschillende typen zorgleerlingen zich ontwikkelen in het reguliere basisonderwijs is niet vaak onderzocht. In het onderzoek dat in dit artikel wordt beschreven, is de omvang van de groep zorgleerlingen in het reguliere basisonderwijs onderzocht, evenals het verloop van de schoolloopbaan van zorgleerlingen met verschillende typen problemen en de invloed van de visie van leerkrachten op de opvang van zorgleerlingen in het reguliere basisonderwijs. Ruim een kwart van de leerlingen wordt door hun leerkracht als zorgleerling gezien. Bij de verdere analyses is gebruik gemaakt van gegevens van 8.237 zorgleerlingen uit de zesde meting van het PRIMA-cohortonderzoek, aangevuld met gegevens van de vijfde PRIMA-meting. Cognitieve problemen bleken veel sterker van invloed op de schoolloopbaan dan sociaalemotionele en lichamelijke problemen. Leerkrachten die vinden dat zorgleerlingen zoveel mogelijk moeten worden opgevangen in het reguliere onderwijs, verwijzen deze leerlingen minder snel naar het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Veen der van , I., Smeets, E., & Derriks, M. (2023). Zorgleerlingen in het reguliere basisonderwijs: omvang, typen problemen en de schoolloopbaan. Pedagogische Studiën, 85(3). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14461