Zijn bèta’s nerds? Verschillen in persoonlijkheid, sociale contacten en vrijetijdsbesteding tussen jongens met natuur en techniek en jongens met andere profielen

Auteurs

  • H. Korpershoek
  • H. Kuyper
  • M.P.C. Werf der van

Trefwoorden:

Samenvatting

Onderzocht is of jongens met het natuur en techniek-profiel op een aantal kenmerken behorende bij het stereotype beeld van nerds verschillen van jongens met andere profielen. Mogelijk kan stereotypering van bèta’s bijdragen aan de verklaring waarom weinig leerlingen natuur en techniek kiezen. De hypothesen dat bèta’s in vergelijking met niet-bèta’s lager scoren op de persoonlijkheidsfactor extraversie en minder tijd besteden aan sport, relaties en sociale contacten werden bevestigd. Dat bèta’s meer tijd besteden aan computeren en andere media dan niet-bèta’s werd alleen bevestigd voor lezen en niet voor computeren en televisie kijken. Tot slot werd de hypothese dat bèta’s minder sociale contacten hebben dan niet-bèta’s alleen bevestigd voor vwo-bèta’s voor het aantal vriendinnen. De keuze voor natuur en techniek kon nauwelijks voorspeld worden uit persoonlijkheidskenmerken, sociale contacten en vrijetijdsbesteding van leerlingen. Stereotypering van bèta’s als nerds is dus slechts gedeeltelijk gegrond.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Korpershoek, H., Kuyper, H., & Werf der van , M. (2023). Zijn bèta’s nerds? Verschillen in persoonlijkheid, sociale contacten en vrijetijdsbesteding tussen jongens met natuur en techniek en jongens met andere profielen. Pedagogische Studiën, 85(3). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14464