Twee ontwerpen voor waardevormend geschiedenisonderwijs: een effectstudie

Auteurs

  • J.A. Schuitema
  • W. Veugelers
  • G. Rijlaarsdam
  • G. Dam ten

Trefwoorden:

Samenvatting

Dit onderzoek toetst de effectiviteit van groepswerk in het kader van dialogisch waardevormend onderwijs binnen het vak geschiedenis. Er werden twee verschillende leerarrangementen ontwikkeld en beproefd in het tweede leerjaar van het vwo. Beide beoogden leerlingen te stimuleren zich een mening te vormen, rekening houdend met conflicterende waarden en verschillende perspectieven. De arrangementen verschilden in de hoeveelheid groepswerk en klassikaal onderwijs. De kwaliteit van de meningsvorming werd gemeten via korte essays die leerlingen schreven over een moreel dilemma. Deze essays werden beoordeeld op het gebruik van waarden en multiperspectiviteit, en op de kwaliteit van historisch redeneren. De resultaten laten zien dat leerlingen die relatief veel in kleine groepjes werkten, vergeleken met leerlingen die verhoudingsgewijs meer klassikaal les kregen, in hun essays vaker refereerden aan waarden en zich beter rekenschap gaven van verschillende perspectieven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-16

Citeerhulp

Schuitema, J., Veugelers, W., Rijlaarsdam, G., & Dam ten , G. (2023). Twee ontwerpen voor waardevormend geschiedenisonderwijs: een effectstudie. Pedagogische Studiën, 84(2). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/14515

Nummer

Sectie

Artikel