Dyscalculiegevoelige kennis en vaardigheden in het basisonderwijs in Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk

Auteurs

  • A. Desoete
  • H. Roeyers
  • M. Schittekatte
  • J. Grégoire

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit cross-sectionele onderzoek wordt met behulp van de TEDI-MATH (Grégoire, Van Nieuwenhoven, en Noel, 2004) nagegaan hoe kinderen van groep 1 tot en met 5 scoren wat betreft prenumerische en numerische kennis en vaardigheden. We gaan verder na of we dyscalculiegevoelige aspecten kunnen bepalen. Het blijkt dat er over de jaargroepen sprake is van een substantiële toename in scores op de TEDI-MATH. In de dataset is voorts nagegaan of er een verschil is tussen Vlaamse, Waalse en Franse kinderen. Verder onderzochten we of jongens en meisjes het even goed doen op prenumerische en numerische taken. In het onderzoek is ten slotte nagegaan wat de relatie is tussen inzicht in de getalstructuur en het beheersen van rekenalgoritmes en het tellen evenals het beheersen van de voorbereidende rekenvaardigheden. In de discussie wordt ingegaan op de waarde van de TEDI-MATH in de diagnostiek van dyscalculie en op de onderwijskundige implicaties van het onderzoek

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-17

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Desoete, A., Roeyers, H., Schittekatte, M., & Grégoire, J. (2023). Dyscalculiegevoelige kennis en vaardigheden in het basisonderwijs in Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk. Pedagogische Studiën, 83(2). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14555