Predictoren voor beginnende geletterdheid

Auteurs

  • W. Verhagen
  • C. Aarnoutse
  • J. Leeuwe van

Trefwoorden:

Samenvatting

Het primaire doel van dit longitudinale onderzoek bij 226 leerlingen is de predictie van woordherkenning aan het einde van groep 3. Secundair is de ontwikkeling onderzocht van fonemische analyse en synthese, en benoemsnelheid, die aan het begin en in het midden van groep 2 en aan het begin van groep 3 werden gemeten. Uit de structurele analyses bleek dat benoemsnelheid voorspellende waarde had voor de snelheid van woordherkenning en samen met fonemische analyse voor de nauwkeurigheid van woordherkenning. Benoemsnelheid was vanaf het begin van groep 2 predictiever dan de fonemische vaardigheden. Fonemische analyse van het begin- of eindfoneem was aan het begin van groep 2 al vrij goed ontwikkeld, maar fonemische synthese niet. Beide fonemische vaardigheden vertoonden in een multivariate analyse een significante stijging in de periodes tussen de drie metingen. De ontwikkeling van fonemische vaardigheden is waarschijnlijk minder onderwijsafhankelijk dan uit onderzoek bij Duits en Nederlands sprekende leerlingen naar voren komt. De onderzoeksresultaten zijn relevant voor leesdiagnostiek en leesonderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-17

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Verhagen, W., Aarnoutse, C., & Leeuwe van , J. (2023). Predictoren voor beginnende geletterdheid. Pedagogische Studiën, 83(3). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14559