De rol van participatie en identificatie bij het voortijdig schoolverlaten van jongens

Auteurs

  • S. Beekhoven

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel staat het voortijdig schoolverlaten van jongens in het boorbereidend beroepsonderwijs centraal. Ter verklaring van het feit dat sommige jongens wel en andere niet op school blijven om een startkwalificatie te behalen, wordt van twee theoretische invalshoeken uitgegaan. De eerste is het participatie-identificatiemodel van Finn, de tweede de invloed van sociaal milieu en hulpbronnen. Er wordt gebruikgemaakt van gegevens uit het LEO-VO-cohort, aangevuld met vragenlijstgegevens. Zowel structureel vergelijkende modellen als logistische regressieanalyses worden toegepast. Het participatie-identificatiemodel kan gedeeltelijk empirisch bevestigd worden, maar heeft weinig verklarende potentie. Participatie en identificatie hebben geen, en leerprestaties een geringe invloed op het wel of niet schoolgaand zijn. De mate waarin ouders over sociaal en/of cultureel kapitaal beschikken, heeft wel invloed op de kans wel of niet het onderwijstraject te verlaten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-19

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Beekhoven, S. (2023). De rol van participatie en identificatie bij het voortijdig schoolverlaten van jongens. Pedagogische Studiën, 81(2). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14624