Leren met computergebaseerde authentieke taken: motivatie, gedrag en resultaten van studenten

Auteurs

  • R. Martens
  • Th. Bastiaens
  • J. Gulikers

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel worden twee studies gepresenteerd die trachten meer duidelijkheid te verschaffen over het werkelijke gebruik, de perceptie en de resultaten van elektronische leeromgevingen, gericht op het aanbieden van competentiegericht onderwijs in een authentieke context en met authentieke taken (CCLE). Authenticiteit van een taak of context betekent de mate waarin deze overeenkomen met de realiteit of professionele praktijk. Van leeromgevingen die een hoger realiteitsgehalte hebben, wordt verwacht dat deze een positieve invloed hebben op het leren van studenten en op hun motivatie. Dergelijke omgevingen worden veel gebruikt en ontwikkeld, maar veronderstellen allerlei effecten en gevolgen die door steeds meer onderzoekers betwijfeld worden. Zo is het de vraag of studenten als authentiek bedoelde problemen wel als realistisch en uitdagend ervaren of dat zij die eigenlijk vooral verwarrend vinden. Ook claims van effecten op bijvoorbeeld intrinsieke motivatie en exploratief gedrag van studenten zijn vaak niet onderbouwd. In studie 1 worden de opvattingen van ontwikkelaars over de veronderstelde studentperceptie en de feitelijke studentperceptie bij een tweetal CCLE’s gecontrasteerd, waarbij geconcludeerd kan worden dat deze een vrij grote discrepantie vertonen. In studie 2 worden in een experimenteel onderzoek drie condities vergeleken waarin verschillende varianten van een CCLE beproefd zijn: een authentieke variant, een niet-authentieke variant zonder de toevoegingen die bedoeld zijn om de context zo authentiek mogelijk te maken en een variant met alle “authentieke toevoegingen” waarin de studentcontrole werd verminderd. De niet-authentieke variant bleek tot betere leerresultaten te leiden, terwijl de verwachte positieve effecten van de authentieke varianten op bijvoorbeeld motivatie uitbleven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Martens, R., Bastiaens, T., & Gulikers, J. (2023). Leren met computergebaseerde authentieke taken: motivatie, gedrag en resultaten van studenten. Pedagogische Studiën, 79(6). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14765