Samenwerkend leren of individueel leren met ICT?

Auteurs

  • P. Eijl van
  • A. Pilot
  • P. Voogd de
  • B. Thoolen

Trefwoorden:

Samenvatting

Sommige studenten hebben wel en anderen niet een duidelijke voorkeur om in groepen te werken in een cursus met een elektronische leeromgeving. In hoeverre beïnvloedt het de resultaten en hun waardering voor het onderwijs als hun de keuze geboden wordt? Dit is onderzocht in de context van een cursus Engelse Letterkunde 19e eeuw bij de Universiteit Utrecht. Het betreft een cursus waarbij studenten intensief werken in een elektronische leeromgeving naast zelfstudie en colleges. Studenten kregen hier de keuze om óf in groepen van twee tot vier studenten óf individueel te werken aan opdrachten. Onderzocht is welk effect deze keuze had, en of de resultaten en waardering van de samenwerkers vergeleken met die van de alleenwerkers verschillend waren. Het aanbieden van deze keuze bleek door de studenten gewaardeerd te worden. Vooral hoogscorende studenten wilden graag samenwerken. Het samenwerken loonde voor de groep samenwerkers.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Eijl van , P., Pilot, A., Voogd de , P., & Thoolen, B. (2023). Samenwerkend leren of individueel leren met ICT?. Pedagogische Studiën, 79(6). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14766