Ontwikkeling van beginnende geletterdheid

Auteurs

  • C. Aarnoutse
  • J. Verhoeven van

Samenvatting

In deze studie staan twee vragen centraal,namelijk de ontwikkeling van een aantal com-ponenten op het gebied van beginnende gelet-terdheid en de longitudinale invloeden tussendeze componenten. Twee cohorten van leerlin-gen van groep 1 en 2 van de basisschool maak-ten in de loop van drie jaar tests op het gebiedvan onder andere taalbegrip, fonemische ana-lyse en synthese, kennis van de namen van let-ters, het snel benoemen van letters (namingspeed) en het onthouden van verbale informa-tie. Bovendien werden tests voor woordidentifi-catie, begrijpend lezen en spellen afgenomen.Geconstateerd wordt dat er in de groepen 1 toten met 3 sprake is van een sterke groei op hetgebied van woordenschat, begrijpend luisteren,zinnen onthouden, fonemische analyse, letter-clusteridentificatie, letterkennis en het snelbenoemen van letters. Ook blijkt dat in de perio-de van groep 1 naar groep 2 taalbegrip (woor-denschat, begrijpend luisteren en kennis vanbegrippen), onthouden van zinnen, kennis vanletters en het onderscheiden van letterclusterseen sterke invloed hebben. Het effect van fone-misch bewustzijn is tegen de verwachting inniinder groot. In de periode van groep 2 naar 3zijn vier variabelen van belang: woordenschat,fonemische analyse en synthese, letterclusteri-dentificatie en het snel benoemen van letters.Het blijkt dat woordidentificatie in groep 3 vooreen belangrijk deel wordt bepaald door de ken-nis van letters en het snel benoemen van letters.Het snel benoemen van letters heeft in groep 3een zeer sterke invloed op woordidentificatie,spellen en begrijpend lezen.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2000-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Aarnoutse, C., & Verhoeven van , J. (2000). Ontwikkeling van beginnende geletterdheid. Pedagogische Studiën, 77(5). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14907