Variatie in geletterdheid in het Nederlands als tweede taal

Auteurs

  • L. Vermeer

Samenvatting

Binnen het kader van de schoolloopbaanont-wikkeling van kinderen is de vraag naar variatiein taalvaardigheid Nederlands in het basison-derwijs uitermate relevant. Vaak wordt aange-nomen dat verschillen in taalvaardigheid in debovenbouw van het basisonderwijs geleidelijkaan nivelleren. In een onderzoek onder 2068autochtone en allochtone leerlingen in groep 5tot en met 8 is de mondelinge en schriftelijkevaardigheid in het Nederlands van kinderenonderzocht met behulp van taken op woord-,zins- en tekstniveau. De resultaten laten groteverschillen in taalvaardigheid zien tussen groe-pen. Mediterrane leerlingen hebben daarbij eenveel grotere achterstand op Nederlandse leer-lingen dan Surinamers en Antillianen. Over leer-jaren blijken de verschillen tussen autochtoneen allochtone groepen eerder toe- dan af tenemen. Sekseverschillen blijken nauwelijks bijte dragen aan de variatie in taaiscores.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2000-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Vermeer , L. (2000). Variatie in geletterdheid in het Nederlands als tweede taal. Pedagogische Studiën, 77(5). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14912