Een dieptestudie naar authentiek leren in de Basisvorming
Samenvatting
Als onderdeel van een longitudinale dieptestu-die op drie brede scholengemeenschappen isonderzocht in welke mate docenten hun didac-tisch handelen in de Basisvorming vormgevenvolgens kenmerken van authentiek leren, eendidactisch concept waarbinnen de gewensteveranderingen zijn te plaatsen. Vier kenmerkenvan de didactiek van authentiek leren stondencentraal: 1) constructie van kennis in completetaaksituaties, 2) gerichtheid op de leefwereldvan leerlingen, 3) waarde van leeractiviteitenvoor situaties bulten school, 4) communicatie ensamenwerking. Gebruik is gemaakt van verschil-lende databronnen: in 1994 en 1996 zijn vragen-lijsten bij docenten voor alle bavo-vakken afge-nomen. Daarnaast zijn leerlingen bevraagd overde lessen Engels en wiskunde. Begin 1995 zijndocenten wiskunde en Engels geïnterviewdover hun methodegebruik tegen de achter-grond van kenmerken van de didactiek vanauthentiek leren. Resultaten uit de verschillendedatabronnen wijzen uit dat geen van de scholenhoog scoort op kenmerken van de didactiek vanauthentiek leren. De methode biedt volgensdocenten weinig gelegenheid tot authentiekleren. Ze passen de methode hierop echter nietaan. Verder blijkt dat in beperkte mate wordtvoldaan aan condities voor authentiek leren opklas- en schoolniveau.