Schoolproblemen van basisschoolleerlingen en deuiteenlopende perceptie van ouders en leerkrachten

Auteurs

  • A. Bosman1

Samenvatting

De vraag welke leerlingen binnen het basis-onderwijs probleemleerlingen zijn hangt vooreen belangrijk deel af van de definiëring vaneen probleemleerling door leerkrachten enouders. De waarneming van schoolproblemenen de vraag onder welke condities ouders enleerkrachten verschillen in hun perceptie van deproblemen van een leerling vormen het onder-werp van deze studie. Uit een steekproef van1347 leerlingen uit groep 4 van de basisschoolkomt naar voren dat ouders en leerkrachten nietaltijd goed in staat zijn de schoolproblemen vanleerlingen te beoordelen en daardoor niet altijddezelfde leerlingen aanmerken als probleem-leerling. Via beschrijvende statistische metho-des en multiple regressie-analyse wordt aange-toond dat er tussen leerkrachten en oudersgeringe consensus bestaat wat betreft hun per-ceptie van schoolproblemen. Met name watbetreft gedragsproblemen verschillen de menin-gen van ouders en leerkrachten. Een iets grote-re consensus bestaat er ten aanzien van de pres-taties van een leerling.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Bosman1 , A. (2023). Schoolproblemen van basisschoolleerlingen en deuiteenlopende perceptie van ouders en leerkrachten. Pedagogische Studiën, 76(5). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14940