Leerkrachtbeoordelingen van emotionele engedragsproblemen bij kinderen van eenPedologisch Instituutsschool

Auteurs

  • J. Veerman van

Samenvatting

Met de Teacher's Report Form (TRF) werd geke-ken naar de ernst en aard van emotionele engedragsproblemen van leerlingen bij opnameop de interne school van het Paedologisch Insti-tuut (PI). Van de 332 leerlingen die in de periode1989-1997 werden opgenomen vulden zowel dePl-leerkrachten (N=215) als de verwijzende leer-krachten (N=223) een TRF in. Blijkens hun scoresbeoordeelden zij de ernst en diversiteit van deproblemen als zeer aanzienlijk vergeleken metnormgroepen. Voor meisjes werden op externa-liserend gebied ernstiger problemen aangege-ven. Leeftijd en type behandeling hadden geeninvloed op de ernst van de problemen. De corre-latie tussen de scores van verwijzende leer-krachten en Pl-leerkrachten bleek redelijk totgoed voor totale problemen en externaliserendgedrag. Over meisjes bestond meer overeen-stemming dan over jongens. Verwijzende leer-krachten gaven vooral wat betreft externalise-rend gedrag ernstig'er problemen aan. In dediscussie worden mogelijke verklaringen voorde gevonden resultaten gegeven en wordt ookingegaan op de bijdrage van dit soort onder-zoek bij beslissingen over het toelaten van leer-lingen tot het speciaal onderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Veerman van , J. (2023). Leerkrachtbeoordelingen van emotionele engedragsproblemen bij kinderen van eenPedologisch Instituutsschool. Pedagogische Studiën, 76(5). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14941