Achtergronden, kenmerken en opbrengsten van islamitisch basisonderwijs

Auteurs

  • G.WJ.M. Bezemer

Samenvatting

Nederland telt momenteel 28 islamitische basis-scholen; deze worden voornamelijk bezochtdoor kinderen van Marokkaanse en Turkse her-komst. Het onderwijs dat op deze scholen wordtgegeven heeft twee doelen, namelijk een hoge-re onderwijskwaliteit, i.e. leerprestaties leverendan andere scholen en de kinderen opvoeden ineen islamitische traditie. Dit artikel gaat aller-eerst in op de achtergronden van het islamiti-sche onderwijs. Vervolgens wordt via een empi-rische studie nagegaan wat de kenmerken zijnvan de leerlingen en hun ouders, en wat deprestaties zijn voor taal en rekenen. Daarbijwordt een vergelijking gemaakt tussen 16 isla-mitische scholen, 16 scholen met een overeen-komstige sociaal-etnische leerlingenpopulatie,en 432 scholen van een landelijk representatie-ve steekproef (in totaal meer dan 40000 leerlin-gen). De resultaten laten zien dat leerlingen opislamitische scholen zich met name onderschei-den doordat hun ouders meer belang hechtenaan hun geloof eii wat minder op de Nederland-se samenleving zijn gericht. Wat de taal- enrekenprestaties van de leerlingen betreft, zijn ernagenoeg geen verschillen tussen islamitischescholen en scholen met een soortgelijke leerlin-genpopulatie; wel verkeren de leerlingen opdeze scholen In een forse achterstandspositieten opzichte van de leerlingen op scholen uit derepresentatieve steekproef.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Bezemer , G. (2023). Achtergronden, kenmerken en opbrengsten van islamitisch basisonderwijs. Pedagogische Studiën, 76(5). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14942