De invloed van achtergrondtelevisie op de uitvoering van gemakkelijke en moeilijke huiswerktaken

Auteurs

  • M. Pool
  • T. Voort der van
  • J. Koolstra1

Samenvatting

Langs experimentele weg werd nagegaan watde invloed is van het gebruik van twee soortenachtergrondtelevisieprogramma's op de uitvoe-ring van zowel gemakkelijke als moeilijke huis-werktaken. Leerlingen uit de tweede klas vande MAVO en HAVO (W = 90) werden gematchedop leesvaardigheid. Vervolgens werden zij atrandom toegewezen aan één van de drie expe-rimentele condities waarin huiswerk werdgemaakt met op de achtergrond ofwel: (a)Engelstalige videoclips, of (b) een Nederlandsta-lige soap-serie, of (c) stilte (controlegroep). Uithet experiment kwam naar voren dat de uitvoe-ring van het huiswerk alleen werd belemmerdals er een soap-programma aanstond. Dit dis-tractie-effect kwam alleen tot uitdrukking ineen verminderde prestatie bij moeilijke huis-werkopgaven. Achtergrondtelevisie leidde niettot een verlenging van de tijd benodigd voorhet maken van de huiswerktaken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Pool , M., Voort der van , T., & Koolstra1 , J. (2023). De invloed van achtergrondtelevisie op de uitvoering van gemakkelijke en moeilijke huiswerktaken. Pedagogische Studiën, 76(5). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14943