Sociaal-wetenschappelijke literatuur over onderwijs in Zuid-Afrika: van verzuiling tot eensgezindheid vanuit verscheidenheid

Auteurs

  • C.C. Wolhuter

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek is het in kaart bren-gen van de sociaal-wetenschappelijke literatuurover onderwijs en de evaluatie van onderwijs inZuid-Afrika, met name in het licht van de grotemaatschappelijke veranderingen na 1994. In deliteratuur uit het tijdperk van vóór 1994 kunnendrie denkrichtingen onderscheiden worden: eenconservatieve school die de status-quo wildebehouden, een liberale, en een neo-marxistischedie uitging van het conflict. Volgens eerst-genoemde school was het toenmalige onder-Wijsstelsel onlosmakelijk verbonden met eenonwrikbare en boven alle kritiek verhevenmaatschappelijke orde; volgens laatstgenoem-de was hetzelfde systeem volstrekt verwerpelijken onhervormbaar en was een totale maat-schappelijke (op politiek, sociaal, economisch enonderwijsgebied) hervorming noodzakelijk.Deze situatie heeft een constructieve wisselwer-king tussen wetenschap en onderwijs in de weggestaan; de wetenschap kon onmogelijk eenbijdrage leveren aan de verbetering van depraktijk. Sinds de onderwijshervormingen en demaatschappelijke veranderingen van na 1994bestaan er nog steeds drie paradigma's in desociaal-wetenschappelijke literatuur, maar nu iser wel brede eensgezindheid ten aanzien van degrondslagen en de doelstellingen van het nieu-

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Wolhuter, C. (2023). Sociaal-wetenschappelijke literatuur over onderwijs in Zuid-Afrika: van verzuiling tot eensgezindheid vanuit verscheidenheid. Pedagogische Studiën, 76(5). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14944