Onderwijsresearchdagen 1999

Auteurs

  • P. Verhoeven

Samenvatting

Op 20 en 21 mei van dit jaar werd de 26= editievan de OnderwijsResearchDagen (ORD) inNijmegen gehouden. De ORD werd dit jaar ingoede samenwerking georganiseerd door desectie Onderwijs en Educatie (voorheen vak-groep Onderwijskunde), het Universitair Insti-tuut voor de Lerarenopleiding (UNILO), hetInstituut voor Toegepaste Sociale Wetenschap-pen (ITS) en het Instituut voor Onderwijskun-dige Dienstverlening (lOWO) van de Katholie-ke Universiteit Nijmegen. De deelnemers,ongeveer vierhonderd, hadden de keuze uit detraditionele en vertrouwde activiteiten: sympo-sia, papersessies, fora en ronde tafelssessies.Daarnaast waren er vier buitenlandse onder-zoekers (Walford, Smylie, Mezirow en Gold-stein) als keynote speakers uitgenodigd, dieaangevuld met twee Nederlandse onderzoekers(Rijsman en Kwakman) het aantal gastsprekersop een totaal van zes bracht. Verder was hetprogramma gestructureerd volgens de bekendeVOR-divisie-indeling. Het programma bevatteook nieuwe elementen. Zo duurde het congresslechts twee volle dagen in plaats de gebruike-lijke drie. In het programmaboek schrijft devoorzitter van de ORD'99 Simons daarover datdeze beslissing is genomen vanuit de ervaringdat de driedaagse ORD-programma's in depraktijk maar uit twee effectieve dagen beston-den: de eerste ochtend en de laatste middagwerden niet of nauwelijks gebruikt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Verhoeven , P. (2023). Onderwijsresearchdagen 1999. Pedagogische Studiën, 76(5). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14945