Pesten. Een onderzoek naar beleving, visie en handelen van leraren en leerlingen

Auteurs

  • MJ.C. Hattum van

Samenvatting

In het eerste hoofdstuk van deze dissertatiedefinieert Van Hattum pesten als '(•••) een her-haaldelijke en langdurige negatieve interactietussen één of meerdere actoren, gericht op eenindividu of groep, waarbij sprake is van eenongelijke machtsverhouding.' (p. 4). Zijonderscheidt verschillende uitingsvormen vanpestgedrag, mede in samenhang met anderevormen van agressief gedrag. Tevens besteedtzij aandacht aan omvang en achtergrondenvan het verschijnsel. In kort bestek komen ookverschillende interventieprogramma's terondervanging van het pesten aan bod. Debespreking mondt uit in de probleemstellingvoor onderzoek: 'In hoeverre heeft de bele-ving van leraren omtrent pesten invloed ophun handelen in situaties waarin gepestwordt?' (p. 26).

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

1998-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Hattum van , M. (1998). Pesten. Een onderzoek naar beleving, visie en handelen van leraren en leerlingen. Pedagogische Studiën, 75(1). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14965