Handelingsaspecten bij het wederzijds leren van ervaren docenten

Auteurs

  • L.J. Galesloot
  • C.P. Wubbels

Samenvatting

Samenwerking met collega's in netwerken vanscholen lijkt een goede manier voor ervaren docenten om van elkaar te leren en kan worden gezien als een vorm van professionele ontwikkeling. In dit artikel bespreken we een aantalaspecten van het handelen van docenten die dit'eren van elkaar kunnen bevorderen. Voor hetbeschrijven van de handelingsaspecten maken^e gebruik van de resultaten van een exploratief ontwikkelingsonderzoek over door deelnemers zelf gestuurde scholennetwerken (Galesloot, 1994). Ook recentere bevindingen inliteratuur en praktijk zijn verwerkt. Mede9ezien de recente 'explosie van scholennetwer•^en' in Nederland lijkt het ons goed van deze'leren bevorderende handelingsaspecten' verslag te doen. We belichten juist déze aspectenomdat ze naar onze mening ook van belang zijn'n andere, niet door deelnemers gestuurde, netwerken. Bovendien blijven ons inziens déze schijnbaar vanzelfsprekende handelingsaspecten in de huidige netwerkpraktijk onderbelicht.I^e door ons verkregen gegevens over genoemde handelingsaspecten kaderen we binnen deonderwijskundige principes voor het leren enopleiden van (oudere) volwassenen (Thijssen,1988, 1992,1996).

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Citeerhulp

Galesloot, L., & Wubbels , C. (2023). Handelingsaspecten bij het wederzijds leren van ervaren docenten. Pedagogische Studiën, 74(4). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/15008

Nummer

Sectie

Artikel