Weer Samen Naar School:uitkomsten van onderzoek en toekomstperspectief

Auteurs

  • R. Hofman
  • C. Meijer

Samenvatting

Al langere tijd is in Nederland de groei van hetspeciaal onderwijs een bron van aanhoudendezorg. De overheid heeft door de jaren heen danook verschillende maatregelen genomen en experimenten gestimuleerd om de uitstroom uithet regulier onderwijs te verminderen. Sindshet schooljaar 1992/1993 zijn scholen voor regulier en speciaal basisonderwijs opgegaan insamenwerkingsverbanden in een poging degroei van het speciaal onderwijs een halt toe teroepen. Dit beleid staat bekend onder de naam'Weer Samen Naar School' (WSNS). In 1995zijn er zo'n kleine 300 samenwerkingsverbanden werkzaam van gemiddeld 30 scholen voorregulier onderwijs en twee scholen voor speciaal onderwijs. Die samenwerkingsverbandenherbergen in totaal bijna 1,5 miljoen leerlingen.Daarin wordt onder andere getracht de samenwerking tussen speciaal en regulier onderwijsinhoudelijk vorm te geven, een systeem vanleerlingzorg op schoohiiveau te creëren enadaptief onderwijs in de klas tot stand te brengen.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

1996-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Hofman , R., & Meijer , C. (1996). Weer Samen Naar School:uitkomsten van onderzoek en toekomstperspectief. Pedagogische Studiën, 73(6). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15052