Oudere kinderen en hun begrip van discriminatie

Auteurs

  • M. Verkuyten
  • B. Kinket
  • Ch. Wielen der van

Samenvatting

In dit artikel wordt Ingegaan op de vraag watkinderen tussen de tien en dertien jaar verstaanonder discriminatie en of er gedeelde voorstellingen zijn over diverse aspecten van discriminatie. Het onderzoek is uitgevoerd onder 193autochtone en allochtone leerlingen van vijf basisscholen. Voor deze leerlingen is het prototypisch voorbeeld van discriminatie de situatiewaarin een autochtoon kind een allochtoonkind uitscheldt zonder aanvaardbare reden. Situaties van oneerlijk verdelen en sociale uitsluiting worden In mindere mate als discriminatiebeoordeeld. Er zijn weinig verschillen tussenautochtone en allochtone leerlingen en er zijngeen verschillen voor sekse en leeftijd. De resultaten worden geïnterpreteerd in termen van hetidee van sociale representaties.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

1996-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Verkuyten, M., Kinket, B., & Wielen der van , C. (1996). Oudere kinderen en hun begrip van discriminatie. Pedagogische Studiën, 73(6). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15058