Opleiden op de werkplek: een review

Auteurs

  • J.A. Jong de

Samenvatting

Functiegericht opleiden in de (toelcomstige)werl($ituatie, gebruik makend van de materiëleen/of personele mogelijkheden die de werkomgeving biedt, Is een optie die recent de aandachtvan opleidingsfunctionarissen in bedrijventrekt. Feitelijk vormt opleiden op de werkplekeen substantieel deel van de totale opleidingsinspanning van bedrijven. Opleiden op de werkplek kan verschillende vormen aannemen. Eenbelangrijk onderscheid is dat tussen gestructureerd en ongestructureerd opleiden op de werkplek. Maar naast structuur zijn er andere dimensies waarop opleidingen op de werkplek zichvan elkaar onderscheiden. Diverse studies tonen (in bepaalde contexten) de superioriteit aanvan gestructureerd opleiden op de werkplek boven ongestructureerd opleiden op de werkplek.Gevalsstudies binnen diverse bedrijven biedenenig zicht op voorwaarden, processen en effecten van opleiden op de werkplek. Enkele aanzetten tot theoretische conceptualisering worden besproken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Jong de , J. (2023). Opleiden op de werkplek: een review. Pedagogische Studiën, 72(1). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15097