Transfer of training: transfer beïnvloedende factoren in bedrijfsopleidingen

Auteurs

  • E.W.M. Gielen

Samenvatting

Op basis van de onderzoeksliteratuur is een model voor transfer of training samengesteld. In dit model wordt weergegeven welke kenmerkenvan de cursist en de werksituatie van invloedzijn op het korte en langetermijn effect vantrainingen, in dit artikel staat een deel van ditmodel centraal, namelijk de factoren die dekortetermijn effecten verklaren. De geldigheidvan dit model voor de praktijk van bedrijfsopleidingen is onderzocht bij een opleiding voor baliemedewerkers (n=72) bij een grote bankorganisatie. Uit de resultaten blijkt dat na deopleiding een significant leerresultaat optreedt,hoewel een aanzienlijk deel van de cursistenvoor de opleiding al veel kennis over de materiebezit. De factoren die de score op de voortoetsof natoets beïnvloeden zijn: leertijd, de leeropvatting, toepassingsfrequentie en de steun vande chef. De factoren die het zelfvertrouwen bijde taakuitvoering beïnvloeden zijn: de perceptie van de relevantie van de cursusinhoud, deleertijd en de leeropvatting.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Gielen, E. (2023). Transfer of training: transfer beïnvloedende factoren in bedrijfsopleidingen. Pedagogische Studiën, 72(1). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15099