Rolprofielen van opleidingsfunctionarissen

Auteurs

  • K. Ginkel van
  • M. Mulder
  • W. Nijhof

Samenvatting

In het kader van registratie en certificering vanopleldlngsfunclonarlssen zijn de laatste jarendiverse beroepenanalyses uitgevoerd. Daarbijwordt onder andere voortgebouwd op Amerikaanse ervaringen. De vraag Is of Amerikaansestructuren model kunnen staan voor de Nederlandse of Europese context. In dit onderzoek,uitgevoerd In 1993 op basis van Amerikaansrolproflelenonderzoek, zijn twee typen profielen geformuleerd voor elf verschillende rollendie de opleidingsfunctionaris kan uitvoeren binnen zijn of haar functie. Het betreft enerzijds'actuele profielen' gebaseerd op een schriftelijke enquête onder NVvOleden (n=297) en anderzijds 'toekomstige profielen' op basis vaneenzelfde soort enquête onder experts op hetterrein van opleiding en ontwikkeling (n=63).De profielen bestaan uit kernopbrengsten vande verschillende rollen en de kernkwalificatiesdie voor optimale realisering van die opbrengsten bepalend zijn. Daarnaast zijn vergelijkingen gemaakt tussen de actuele en toekomstigeprofielen en tussen de resultaten van de expertsurvey en het Amerikaanse onderzoek. De resultaten uit de Verenigde Staten blijken voor eengroot deel geldig te zijn in de Nederlandse context.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Ginkel van , K., Mulder, M., & Nijhof , W. (2023). Rolprofielen van opleidingsfunctionarissen. Pedagogische Studiën, 72(1). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15100