Modulering in het beroepsonderwijs: curriculaire vraagstukicen

Auteurs

  • E. Bruijn de

Samenvatting

In een exploratief onderzoek naar gemoduleerde opleidingen binnen het leerlingwezen is het curriculum van vier gemoduleerde opleidingsstelsels bestudeerd. Het artikel bespreektde ontwerpvraagstukken die een rol spelen bijhet ontwikkelen van gemoduleerde beroepsopleidingen. Het moduleren van opleidingenwordt gekenschetst als een proces van afbakening en ordening van min of meer afgerondeopleidingseenheden tot een kwalificerend geheel. Voor het beroepsonderwijs dient deze afbakening en ordening een duidelijke relatie tevertonen met het profiel van een competent beroepsbeoefenaar en te leiden tot een flexibilisering van het beroepsonderwijs. Het currlculairconstruct van de bestudeerde gemoduleerdeopleidingsstelsels maakt inzichtelijk dat modulering daarmee een vertaalproces is dat vanuiteen leerpsychologische, bedrijfslogische en eendidactische invalshoek zou moeten plaatsvinden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Bruijn de , E. (2023). Modulering in het beroepsonderwijs: curriculaire vraagstukicen. Pedagogische Studiën, 72(1). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15101