Een reactie op "Het koekoeksjong uit het ei van Columbus" van J. Scheerens

Auteurs

  • J.F.M. CLAESSEN
  • N.A.J. LAGERWEIJ

Samenvatting

Het rapport "Schaal en kwaliteit in het basisonderwijs" van de Projectgroep Schaalvergroting Basisonderwijs blijft de gemoederenbezig houden. Na de publikatie van het rapport in augustus 1990 is er in de media eenstroom van reacties ontstaan van voorstanders en tegenstanders. Ook op massaalbezochte discussiebijeenkomsten in Zwolle,Amersfoort, Den Bosch en Rotterdam bleekdat het rapport leidt tot een tweedeling vanadhaesie of afwijzing. Voorstanders achtenvoldoende bewijslast aanwezig om de huidigetrend van schaalverkleining van basisscholente doorbreken en om te buigen naar schaalvergroting. Tegenstanders betogen dat de pro'svan schaalvergroting geenszins overtuigendzijn aangetoond en pleiten voor continueringvan de huidige situatie. Ook het kamp van deonderwijskundigen geeft een verdeeld veld tezien. Conferenties als "De grensverleggendebasisschool" in Eindhoven, "Schaal en kwaliteit in het basisonderwijs, expertise en contraexpertise" op de Flevohof en het symposiumvan de Vereniging voor Onderwijs Researchover "Schaal en kwaliteit in basisonderwijs"laten zien dat in kringen van onderwijskundigen de standpunten uiteenlopen. Na een kritische reactie van Creemers en Hoeben in hetTijdschrift voor Onderwijs Research plaatstScheerens nu in Pedagogische Studiën kanttekeningen bij de onderbouwing van het rapporten de inhoud van de adviezen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Citeerhulp

CLAESSEN, J., & LAGERWEIJ, N. (2023). Een reactie op "Het koekoeksjong uit het ei van Columbus" van J. Scheerens. Pedagogische Studiën, 68(2). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/15280

Nummer

Sectie

Artikel