De haalbaarheid van eindtermen Nederlands voor debasisvorming

Auteurs

  • H. BERGH

Samenvatting

Eindtermen in de basisvorming worden geacht twee functies te vervullen. Enerzijds fungeren eindtermen als drempelniveau: ze beschrijven het 'minimumniveau' dat in principe door iedere leerling bereikt moet worden.Anderzijds vormen ze een richtpunt: ze beschrijven het 'streefniveau' waar alle docenten en leerlingen naar toe moeten werken. Indit artikel wordt het vraagstuk van de verenigbaarheid van beide functies aangesneden. Opbasis van empirische gegevens uit een recentuitgevoerd peilingsonderzoek wordt aannemelijk gemaakt dat men over de hoogte vanhet door vrijwel iedere vijftien ä zestienjarigebehaalde onderwijsniveau geen al te hoge verwachtingen mag koesteren. Daarmee rijst devraag naar de mogelijkheid en de zinvolheidvan het nastreven van 'één minimumniveauvoor allen'. Dit vraagstuk wordt ook bezien inhet licht van de verschillen tussen leerlingen inleerprestaties.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

BERGH , H. (2023). De haalbaarheid van eindtermen Nederlands voor debasisvorming. Pedagogische Studiën, 67(1). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15318