Omgaan met combinatieklassen: een onderzoek naar deeffecten van een teamgericht nascholingsprogramma
Samenvatting
Steeds meer basisscholen in Nederland worden gedwongen om combinatieklassen samenbestellen. De meeste leerkrachten zijn nauwelijks voorbereid op deze in veel gevallen ingewikkelde klasseorganisatie. Een quasi^xperimenteel onderzoek (experimentelegroep controlegroep) is uitgevoerd om deaffecten te meten van het teamgerichte nascholingsprogramma 'Omgaan met Combinatieklassen'. Gegevens uit onderzoek naar'Combinatieklassen, effectieve instructie en^lossemanagement zijn vertaald in leer^''ochtgedragingen. In totaal hebben 41 leerkrachten afkomstig uit 8 schoolteams 7 cursusbijeenkomsten van 3 uur bijgewoond.Voorafgaande en na afloop van de cursus zijn^ij 26 leerkrachten (experimentele groep N=controlegroep N= 9) observaties uitgeroerd. Uit de gegevens blijkt dat een signifi'cont cursuseffect optreedt ten aanzien van hettaakgerichte gedrag van de leerlingen en tenaanzien van een aantal leerkrachtgedraginSen: effectieve instructie, klassemanagementen organisatie.