Omgaan met combinatieklassen: een onderzoek naar deeffecten van een teamgericht nascholingsprogramma

Auteurs

  • S. VEENMAN
  • P. LEM
  • E. ROELOFS

Samenvatting

Steeds meer basisscholen in Nederland worden gedwongen om combinatieklassen samenbestellen. De meeste leerkrachten zijn nauwelijks voorbereid op deze in veel gevallen ingewikkelde klasseorganisatie. Een quasi^xperimenteel onderzoek (experimentelegroep controlegroep) is uitgevoerd om deaffecten te meten van het teamgerichte nascholingsprogramma 'Omgaan met Combinatieklassen'. Gegevens uit onderzoek naar'Combinatieklassen, effectieve instructie en^lossemanagement zijn vertaald in leer^''ochtgedragingen. In totaal hebben 41 leerkrachten afkomstig uit 8 schoolteams 7 cursusbijeenkomsten van 3 uur bijgewoond.Voorafgaande en na afloop van de cursus zijn^ij 26 leerkrachten (experimentele groep N=controlegroep N= 9) observaties uitgeroerd. Uit de gegevens blijkt dat een signifi'cont cursuseffect optreedt ten aanzien van hettaakgerichte gedrag van de leerlingen en tenaanzien van een aantal leerkrachtgedraginSen: effectieve instructie, klassemanagementen organisatie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

VEENMAN, S., LEM, P., & ROELOFS, E. (2023). Omgaan met combinatieklassen: een onderzoek naar deeffecten van een teamgericht nascholingsprogramma. Pedagogische Studiën, 67(1). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15322